بسم الله الرحمن الرحیم
وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا (مزمل۴)
قرآن را شمرده شمرده و با تامل بخوان
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (اعراف۲۰۴)
هنگامی که قرآن خوانده شود گوش فرا دهید و خاموش باشید تا مشمول رحمت خدا شوید.
این دو آیه به ما می فهماند که در اسلام هم مدیتیشن هست و آنهم از نوع متعالی (TM) مدیتیشن همراه ذکر و بالاترین ذکر کلام خداست .
هدف از مدیتیشن رسیدن به آرامش فکری است .کسی که فکر می کند و قرآن می خواند و یا قرآن می شنود و هم زمان فکر می کند نمی تواند به عمق آیات برسد و وقتی قرآن می خواند ترتیل نیست و وقتی هم می شنود در حقیقت کر است و دل او ناشنواست زیرا در درون با خودش حرف می زند و در حقیقت حرف خود را می شنود و نه حرف خدا.
در این مدیتیشن روزانه دقایقی آیات قرآن را تلاوت می کنیم اما قبل از آن سعی می کنیم به سکوت درونی برسیم و واقعا قرآن تلاوت شود و واقعا به قرآن گوش فرا دهیم و افکار حجاب و پرده و دیوار نشوند و چنین تلاوتی شاید در دل شب بیشتر ممکن شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
کل شی هالک الا وجهه
هر موجودی یک صورت مادی دارد و یک صورت معنوی . صورت مادی نسبت به وجه معنوی گویی اصلا وجود ندارد و لذا خداوند می فرماید بودی ندارد و نابود است . یک نمودی است توخالی.
لذا اگر انسان به وادی معنویت پا بگذارد وجود مادی او و دیگر موجودات محومی شود .
در این مدیتیشن روی این حقیقت عرفانی تمرکز می کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
الله نور السموات و الارض
همه چیز نور است و نور تنها نور مادی نیست بلکه هر نوری است و قرآن هم که کلام است نور معرفی شده ایمان هم نور است و پیامبر هم چراغ و نور است و......
مدیتیشن نور یعنی توجه بر این واقعیت که جهان مادی وجود ندارد بلکه تنها نور است و نور خدا ثابت است اما نور مادی که فوتون است باز یک توهم است
نیست دید رنگ بینور برون | همچنین رنگ خیال اندرون | |
این برون از آفتاب و از سها | واندرون از عکس انوار علا | |
نور نور چشم خود نور دلست | نور چشم از نور دلها حاصلست |
باز نور نور دل نور خداست | کو ز نور عقل و حس پاک و جداست |
نور خیال
خیال هم نور دارد در حقیقت امواج رنگ ندارند بلکه این رنگ خیال است و همه چیز تو در تو است و در حقیقت یک چیز است که همه چیز دارد .
بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر -ان الانسان لفی خسر - الا الذین امنوا و عملوالصالحات
در دیدگاه مادی سه زمان گذشته ،حال و آینده وجود دارد اما در دیدگاه توحیدی همه چیز یک است و فقط یک زمان وجود دارد و آن زمان حال است .محال است کسی به گذشته برگردد زیرا گذشته ای وجود ندارد و محال است به آینده برود زیرا آینده ای وجود ندارد . هر چه هست حال است و فکر می کنیم به گذشته می رویم در حالیکه تصور گذشته ، چیز ی نو است و با گذشته تفاوت دارد و همچنین تصور آینده چیزی غیر از آینده است .
عمر مادی مانند یخ در حال ذوب شدن است و مانند سراب محو می شود آنچه می ماند عمر جاودانی در زمان حال است .