مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن روزانه
مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن روزانه

مراقبه با سیگار

مقدمه
شاید این عنوان برای مراقبه قدری عجیب و غیرعادی به نظر برسد. اما اوشو اعتقاد دارد که میتوان با هر چیزی مراقبه کرد. بنابراین اجرای این دستور را برای سیگاریهای توصیه کرده است. با کمک این مراقبه میتوان مصرف سیگار را به اندازه قابل توجهی کاهش داد. اگر به افراد سیگاری دقت کنید مشاهده میکنید که در اغلب مواقع سیگار کشیدن آنها فقط از روی عادت است و شخص لذتی از سیگار خود نمیبرد انگار فقط وظیفه دارد تا هوا را کثیف کند و بقیه را آزار بدهد.

تذکر مهم: این مراقبه برای آن نیست تا افرادی که سیگاری نیستند بخواهند آن را تجربه کنند. این دستور فقط برای سیگاریها است تا بتوانند با کمک آن سیگار خود را کاهش دهند چون کشیدن سیگار فراوان برای آنها نوعی عادت شده است.

اوشو میگوید مردی به دیدن او میرود که سی سال تمام به طور مرتب سیگار میکشید. او بارها و بارها سعی کرده بود تا سیگار را ترک کند ولی موفق نشده بود. او حداکثر برای یکی دو روز سیگار را ترک کرده و بعد دوباره آنهم با شدت بیشتری شروع به کشیدن کرده بود. اوشو از او میخواهد تا کشیدن سیگار را به عنوان یک مراقبه انجام بدهد نه اینکه با آن بجنگد. مرد با هیجان از او میپرسد که چگونه باید آن را انجام بدهم؟ و اوشو این دستور را بیان میکند.
دستور
وقتی پاکت سیگار را از جیبت در میآوری این کار را به آرامی تمام انجام بده. باید خود را کاملاً هوشیار و با توجه نگه داری. بعد یک نخ سیگار را از دواخل پاکت بیرون بیاور. این کار باید با توجه، آرامی و دقت فراوانی انجام شود. ( مقایسه کنید این طرز بیرون کشیدن سیگار را با روشی که به طور معمول اجرا میشود: با سرعت و توام با عصبانیت و عجله). بعد به آرامی در پاکت را ببند و آن را به داخل جیب لباست برگردان. موقع این کار به خوبی به صدای رفتن پاکت سیگار به درون جیب گوش کن. بعد سیگار را در دست بگیر. آن را بو کن. به شکل و ظاهر آن توجه کن. با دقت فراوان. بعد سیگار را در دهان بگذار و با دقت کافی آن را روشن کن. از تمام اعمالی که انجام میدهی لذت ببر. بعد اولین پک را با دقت و توجه تمام بزن. به دود سیگار و پخش شدن آن در هوا دقت کن. آن عمیقاً مشاهده کن. این کار را هربار که قصد داری سیگار بکشی انجام بده.
اوشو میگوید این مرد بعد از سه ماه به دیدن من آمد و گفت که به سادگی سیگار را ترک کرده است. بعد اوشو به او میگوید که این کار را برای ترک عادتهای دیگر هم میتوانی انجام بدهی.
آنچه مهم است خارج شدن از فرم اتوماتیک و خودکار در کارها است. وقتی کارهایمان را با حضور و توجه انجام میدهیم، هم از آن لذت میبریم و هم اینکه در انجام آن افراط نخواهیم کرد.

تغییر الگوهای فکری 

وقتی احساس می کنید که درحال قضاوت، حسادت، طمع یا امثال آنها هستید می توانید از این دستور استفاده کنید.مرحله اول: نفس خود را عوض کنید

هروقت می خواهید الگوهای فکری کهنه خود را تغییر دهید، بهترین راه استفاده از نفس است. تمام عادتهای ذهن به تنفس مربوط هستند و با تغییر نوع نفس، شکل آنها عوض میشود. برای این منظور به طور عمیق نفس خود را خارج کنید. شکم را به داخل بکشید و هنگامی که نفس را خارج میکنید، در ذهن خود مجسم کنید که الگوی فکری ناپسند از شما دور میشود. به محض اینکه به نفس کشیدن خود دقت می کنید و آن را تغییر می دهید، فکر و قضاوت ناپدید می شود.
مرحله دوم: حالا هوای تازه را عمیقا وارد ریه های خود کنید
این کار را دو سه بار انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. احساس تازگی عجیبی در شما پیدا میشود. تفکر منفی و ناپسند شروع به ناپدید شدن می کند. وقتی این کار را انجام میدهید، مشاهده می کنید که ذهن به جای دیگری حرکت می کند.
این دستور ساده را بکار ببرید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد