مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن روزانه
مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن روزانه

برنامه مهرماه(4)

هوالظاهر
در نکوهش اعتیاد به گمان و فکر
إَنَّ الظَّنَّ لاَ یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا(یونس36و نجم28)
اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ(حجرات 12)
ما معتاد به فکر و خیال هستیم و فکر و خیال ما را از حق و حقیقت دور می کند و مانند ابری خورشید معرفت را می پوشاند.
در مدیتیشن فکر کم و در نهایت برای لحظاتی متوقف می شود و روشن بینی حاصل می گردد . خداوند در قرآن می فرماید زیاد فکر و گمان نکنید و فقط در حد نیاز از آن استفاده کنید و از طرف دیگر دوبار در قرآن آمده که گمان پردازی و تئوری ها  حق و حقیقت را نشان نمی دهد و به نظر مولانا هر چه بیشتر فکر کنی ،حقیقت پوشیده تر می شود .
آیات خدا حاضر هستند و فکر و خیال موجب می شود چشم های خود را ببندیم و به دنیای توهمی درون برویم . مثلا زمین و آسمان ، تاریکی و نور و زن و باد و رعد و برق و کشتی و هواپیما و ... ..... آیات الهی هستند و ما به دقت به آنها نظر نمی کنیم و در افکار باطل خود غوطه ور هستیم. خداوند و آیات او خیلی نزدیک هستند و ما در دوردست ها دنبال آن می گردیم.
آزمودم عقل دوراندیش را
بعد از این دیوانه سازم خویش را

مولانا می گوید فکر و خیال دوراندیش است و مجنون و دیوانه فکر نمی کند و ما دوست داریم مانند دیوانه ها بی خیال شویم.

برنامه مهرماه(3)

هوالمصور
تصورات اجباری و اختیاری
جهان بیرون تصورات هستند و جهان درون هم تصورات می باشد. تصورات بیرونی اجباری است و تحت کنترول ما نیستند و تصورات خدا هستند . اما تصورات درونی ، اختیاری است ما با تغییر تصورات درونی می توانیم اراده ی خدا را تغییر دهیم و تصورات بیرونی هم تغییر یابند .
خداوند می فرماید تغییرات بیرونی تابعی از تغییرات درونی است.
 إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ (رعد 11)
جهان بیرون هم روان است و جهان درون هم روان می باشد . جهان بیرون روان خداست و جهان درون روان ماست . اجسام در این بینش به ارواح تبدیل می شود .
روز در خواب خدا هستیم و شب در خواب خود.!!!
و در این بینش متوجه می شویم خداوند خود خدایی ماست و خداوند اصل و ریشه ی ماست و ما از خداییم و بسوی او می رویم (انالله و انا الیه راجعون) وقتی انسان به خدا می رسد در خدا محو می شود . مانند آب رودخانه که به دریا می رسد در دریا محو می شود.

برنامه مهرماه (۲)

 

هوالمصور 

تصویر و تفسیر  

۵-تصورمادی یک مانع برای داشتن کیفیت مدیتیشن است جهان مادی در حقیقت تصور در تصور است . خداوند در ابتدا برای ما تصویرسازی می کند که برای همه ی انسان ها مشترک است و البته برای هر شخص منحصر به فرد است و ما این تصورات مغزی را تفسیر می کنیم و بالاترین تفسیر ، تفسیر معنوی است تفسیر دینامیک داشتن . تفسیر استاتیک داشتن از دنیا انسان را سنگین و کسل و کند می کند اما تفسیر دینامیک از جهان انسان را سبک و چالاک و رقصان می سازد. 

اگر کسی بتواند تفسیر دینامیک داشته باشد احتمالا قیامت را مشاهده می کند زیرا در این تفسیر کوهها مانند جویها و ابرها ، روان و سیال است و نظام مادی محو می شود و یک جهان دائما نوشونده مشاهده می شود.  

..............

برنامه مهرماه(1)

سلام


در این برنامه قرار است به کیفیت مدیتیشن برسیم. وقتی این کیفیت را تجربه می کنیم سرشار از شادی و سرور می شویم . اما این کیفیت حضور ، بشدت فرار است و مانند کیفیت ایمان قلبی است که بسیار شکننده است و این ایمان ورای ایمان ظاهری است . 

چه چیزهایی انسان را از این کیفیت دور می کند:

1- شلوغی و در جمع بودن ، احتمال دارد  انسان را از آرامش  و هوشیاری حضور و مدیتیشن دور کند و درمان آن ، ساعتی خلوت گزینی است و تنها شدن است 

2- پرخوری موجب می شود بدن متوجه شکم شود و خون کافی به مغز نرسد و لذا انسان گویی برای ساعتی مرده است و نمی تواند هوشیاری معنوی را حفظ کند و درمان آن به نظر من این است که آهسته غذا بخوریم و همراه با توجه و مدیتیشن باشد و ضمنا در صورت پرخوری ، روزه بگیریم

3- پرحرفی هم تجربه نشان داده که انسان را می کشد و توانی برای حفظ هوشیاری نمی ماند . و شاید لازم باشد برای ساعتی روزه سکوت بگیریم.و یا در موقع سخن گفتن کیفیت حضور داشته باشیم که خودبخود انسان کمتر سخن می گوید.

4- پر خوابی . خوابی که با مدیتیشن و حضور نباشد ، خواب غفلت است و روح را می کشد و چه سخت است دوباره زنده کردن روح !!

...........

مدیتیشن بی ذهنی

این مدیتیشن توسط اوشو به عنوان قسمتی از تکنیک های کاربردی ذن معرفی شده است. کلمه جیبریش در این مدیتیشن از اسامی خدا(جبار) در عرفان صوفیه آمده است. در تعریف این مدتیشن جبربش کسی است که به هیچ زبانی سخن نمیگوید و تنها اظهار کننده کلماتی بیمعنی و پوچ می باشد. اوشو می گوید که ذهن شما نیز یک جیبریش است که دائما در حال ادا کلمات نامفهوم و پوچ میباشد که اگر آن را کنار بگذارید ماهیت واقعی وجود خود را درک مینماید.برای اینکه یک جیبریش واقعی را تجربه کنید باید کلاماتی را ادا کنید که هیچ معنا و مفهومی ندارد و در هیچ زبانی شناخته نمیشود. برای ادای لغات از زبانهایی که میشناسید استفاده نکنید برای مثال چنانچه هیچ چیز از زبان چینی نمیدانید سعی کنید برای خود چینی صحبت کنید!! اگر زبان آلمانی بلد هستید برای جیبریش شدن نباید از زبان آلمانی استفاده کنید. برای اولین با در زندگی تان آزادی انتخاب دارید که به چه زبانی صحبت کنید! اجازه دهید هرآنچه که به ذهنتان میاید بر زبانتان جاری شود بدون اینکه با عقل خود چیزی را کنترل نمایید. سعی نکنید برای این کلمات معنی یا مقصودی پیدا کنید تنها آنها را بیان کنید. ذهن و زبان را رها کنید تا باهم یکی شوند و هرچه دوست دارند خود را رها کنند. این مرحله حدودا 10 تا 15 دقیقه به طول می انجامد.

در مرحله دوم چشمها را ببندید، بدن را بی حرکت نگه دارید و به صدای سکوت گوش فرا دهید. این بی حرکتی و سکوت انرژی های شما را در همین جا و همین لحظه حفظ می کند.کاملا بیحرکت مانند اینکه که یخ زده اید.
در مرحله سوم بدن خود را ریلکس کنید. بدون هیچ تلاشی از طرف ذهن مانند آبشار بر روی زمین بیافتید و برای دقایقی استراحت کنید.
منبع:http://www.meditation1.blogfa.com/post-5.aspx