مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن روزانه
مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن عرفانی

مدیتیشن روزانه

مدیتیشن طبیعی

مدیتیشن طبیعی عبارت است از این استکه بکوشیم تا در جریان زندگی روزمره خود را تنها نبینیم و او را حاضر و ناظر بر خود احساس کنیم . برای این کار احتیاج به گرفتن هیچگونه وضع خاص جسمی یا داشتن حالات و انجام حرکات بدنی یا تکنیکهای ویژه ای نیست . در ابتدا کافی است شخص با تلاش ذهنی کوشش کند او را همواره در کنار خود حاضر و ناظر بداند و باور کند که همیشه همراه اوست تا یاری اش دهد و سعی کند در تصمیماتی که می گیرد نیتش رضایت او باشد . برای اینکه چنین کوشش ذهنی کارائی بیشتری داشته باشد و سریعتر به نتیجه برسد لازم است که شخص برای خود برنامه عبادی منظمی قرار دهد و بطور مرتب اجرا کند و سعی کند در طول عبادت کلمات را با حضور ذهن و هوشیاری ادا کند . بعد از مدتی این حالت طبیعی مدیتیشن جزیی از فطرت و بصورت قسمت فعالی از ذهن او در می آید و بطور عادی و طبیعی طبق رضای خدا رفتار می کند . یعنی دائم به دنبال آگاهی از خواست خدا بوده و آن را در زندگی اش پیاده می کند و از آن به بعد تمامی افکار گفتار و رفتارش حکم عبادت پیدا می کند . با چنین بینشی طبیبی که بیمارش را از روی وجدان مداوا می کند ، دانشجویی که به قصد خدمت به اجتماع درس می خواند ، قاضی درستکاری که تسلیم فشارها و وسوسه ها نمی شود ، پدر و مادری که به فرزندانخود درس اخلاق می دهند همگی تا مادامی که طبق ندای درون خود و یا به خاطر رضای خدا عمل کنند در حال عبادت هستند ولو اینکه به ظاهر مشغول کارهای روزانه خویش باشند . هر یک از آنها در مقام خود در حال مدیتیشن طبیعی می باشند .

خاصیت مدیتیشن طبیعی این است که به تدریج انسان فضایل اخلاقی و الهی را در خود پرورش می دهد و در نتیجه از درون بیش از پیش با خود در صلح و صفا خواهد بود و خود بخود از آرامش درونی بیشتری برخوردار می شود ، ناکامی های زندگی کمتر او را متاثر می کند و در یک جمله احساس توکل ، اطمینان ، بی ترسی ، امیدواری و خوشبختی بیشتری می کند .  

منبع:http://bidari-roohani.blogfa.com

عبادت و مدیتیشن

انسان ولو ایمان هم داشته باشد خدا را فراموش می کند مگر در موارد احتیاج و اضطرار . هدف از عبادت جلوگیری از فراموشی و حفظ ارتباط با خداست . عبادت دستگاه گیرنده عابد را به سمت خدا می گرداند و به او امکان می دهد که از راه دعا و مراقبه انرژی از او دریافت کند .

انرژی الهی اکسیری است برای شفای تمام دردها بخصوص دردهای روح . این انرژی روح را سرزنده نگاه می دارد و آن را تصفیه می کند و از همه مهمتر مانع پائین آمدن سطح بیداری آن می شود .

در مراقبه اصل حضور قلب است . به همین خاطر کلام و الفاظ بعد از حضور قلب می باشند . اگر دعا همراه با توجه باشد و معنای آن در ذهنمان طنین بیاندازد بطور کامل ثبت می شود . در مقابل در لحظاتی که توجهی نباشد نوار مغناطیس عبادتمان دارای جاهای خالی می شود .

مراقبه به هر شکلی باشد اگر با حضور قلب باشد به خداوند می رسد و چنانچه همراه با شوذ و هیجان باشد اثر بیشتری دارد . این شور و هیجان می تواند موسیقی ، آوای خوش ، محیطی خاص و غیره پدید آورد . خواسته هایی که در وقت دعا از خدا می خواهیم بستگی به رشد روحانی ما دارد . کسی که رشدش در مرحله پائینی است می تواند هر دوی خواسته های مادی و معنوی را داشته باشد . در این مرحله خواسته مادی داشتن اشکالی ندارد و حتی می تواند مفید هم باشد . در مرحله بعدی رشد روحانی چون در عابد تغییراتی انجام شده خواسته های او نیز تغییر می کند بطوری که دیگر خواسته های مادی برایش نمی ماند . در این مرحله از خدا می خواهد تا از اسارت نفس رهایش کند . در این حال آرزو دارد که خدا را بیشتر دوست بدارد و به او نزدیکتر بشود و رضایت او را بطلبد .  

منبع:http://bidari-roohani.blogfa.com/

مدیتیشن کلمه

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

موجودات در دیدگاه قرآن در نگاه من از یک منظر کلمات الهی هستند . عالم قرآن مصور است و همه ی این تصاویر محصولات ذهن هستند و حتی ذهن هم خودش کلمه است چگونه می توان با کلمه از کلمه گفت؟؟؟ 

در این مدیتیشن می فهمیم که هر موجودی تنها در ذهن ما وجود دارد و در خارج فقط خداست . و همه چیز در حضور خداست و نه مستقل .